Tarkoin valikoitu yksilö *
Asiakas: SEK & Greyn nuorisohaku (rekry)
Tehtävä:

Kekkailla ehdotuksensa mainoskonkareiden keksimiin pähkinöihin


Oma rooli: Luova nuori työnhakija

* Näiden tuotoksien ansiosta tulin valituksi 500 hakijan joukosta:

VAIHE 1

Tehtävät, copyt:

1. Slogan
Keksi Muu-maidolle slogan, joka kestää kampanjasta toiseen.

2 .Tuotemainos
Tee otsikko ja leipäteksti tuotemainokseen, jonka kuva-aiheena on Muu-maidon pakkaus.
Mainoksen tulee tukea keksimääsi slogania.

3. TV-käsikirjoitus
Tee maksimissaan 35 sekunnin mittainen TV –käsikirjoitus Muu-maidolle.
Mainoksen tulee tukea keksimääsi slogania ja esitellä jollain tavalla myös makujen määrä.
(Käsikirjoituksen pituus saa olla korkeintaan yksi liuska.)

4. Promootio
Keksi kilpailu tai tapahtuma, jolla houkutellaan nuoria kokeilemaan Muu-maitoa.
Promootion tulee tukea kehittämääsi slogania.

1. Slogan ja personointi

Rohkeutta, voimaa ja harmoniaa.

Muu-maidon persoonalliset ilmentymät ovat veikeitä, piirrettyjä, kung fu -henkisiä sankarihahmoisia "lehmiä". Nämä lehmät eivät ole kuitenkaan mitään tusina tavaraa, sillä ne ovat karhun ja lehmän sekoituksia. Pää ja kasvot ovat kuin karhulla. Turkin rakenne on karhun, mutta väritys kuin mustavalkoisen lehmän. Vartalon muoto on tasapainoinen sekoitus molemmista. Lehmäsankarin utareista roikkuu kolme kappaletta Muu-maitopulloa.

ROHKEUTTA: Hullun Lehmän Muu-maito Hullulla Lehmällä on ennakkoluuloton, energinen ja hullunrohkea asenne elämään. Tämä ei pelkää mitään eikä ketään. Hullu Lehmä ei kuitenkaan ole hullunrohkea, vaan positiivisessa mielessä hullu, joka uskaltaa olla oma seko itsensä. Muista lehmistä Hullun Lehmän erottaa kieroista silmistä sekä korvista.

VOIMAA: Teräs Lehmän Muu-maito Tämä sankari on kaikista janoisimpien sankari. Supermehukatti on kuin vapisevan haavan lehti tämän sankarin rinnalla. Teräs Lehmässä yhdistyy Ritari Ässä, Kari Grandi, Supermies, Jackie Chan, Mustanaamio ja Ihmemies. Hän on aina tyylikäs ja aina tilanteiden yläpuolella. Teräs Lehmän erottaa muista lehmistä pinkistä viitastaan sekä föönatusta otsakiehkurasta ja häntätupsusta.

HARMONIAA: Pyhän Lehmän Muu-maito Täydellisessä sielun ja ruumiin harmoniassa elävä Pyhä Lehmä on tyyneyden perikuva. Mikään maailman melske, hälinä tai tilanne ei saa Pyhää Lehmää stressaantumaan. Pyhä Lehmä kulkee rauhassa omia polkujaan, ja vähät välittää muiden kiireistä. Pyhällä lehmällä on harmoninen sädekehä pään päällä, sekä kultainen lävistysrengas utareissaan.

Hahmon asenne, fiilis sekä tyyli tulisi olemaan alla olevan esimerkin kaltainen.



2. Tuotemainokset

Värikkäissä mainoksissa piirroshahmo pitää liioitellun ylpeänä maitopulloa kädessään. Leveä hymy valkoisine hampaineen, ja tuote ylväästi ylhäällä. Yksi pullo kädessään ja kaksi jäljellä vetimissä.

ONKO VOIMATON OLO?
Vaan ei ole kauan. Kulaus mansikan makuista Teräs Lehmän Muu-maitoa antaa sinulle voimat kuin kymmenellä karhulla. Ja taas jaksat paukuttaa elämässäsi voimallisesti eteenpäin.

Rohkeutta, voimaa ja harmoniaa - Muu-maito

KÄRSITKÖ ROHKEUDEN PUUTTEESTA?
Kohta loppuu se ainainen nurkassa kyhjöttäminen. Kulaus persikan makuista Hullun Lehmän Muu-maitoa antaa sinulle rohkeutta kuin city-karhulle limudiskossa. Tämän jälkeen uskallat näyttää nenääsi paremmissakin piireissä.

Rohkeutta, voimaa ja harmoniaa - Muu-maito

PUUTTUUKO ELÄMÄSTÄSI HARMONIA?
Tasapainottomuus ja levottomuus ovat kohta muisto vain. Kulaus vaniljan makuista Pyhän Lehmän Muu-maitoa antaa sinulle harmonisen olon kuin talviunilla pommiin nukkuneella karhulla. Eipä häiritse maailman sekamelska ainakaan teikäläistä.

Rohkeutta, voimaa ja harmoniaa - Muu-maito

3. TV-käsikirjoitus

Mainoselokuvissa on sekoitettu oikeaa filmikuvaa, sekä piirrettyä maailmaa Roger Rabbit -tyylisesti. Piirrettyä ovat ainoastaan sankarilehmät ja käännekohdan efektipiirrokset. Muuten elokuva on normaalia filmikuvaa. Elokuvien päähenkilö on mustavalkoiseen lehmänaamariin pukeutunut ihmishahmo (noin 20-vuotias solakka ja sukupuoleton hahmo farkuissa ja t-paidassa).

MAINOSELOKUVA NRO 1: On ankea ja hämärä talvi-ilta kaupungin kadulla. Katuvalot valaisevat hämärästi uupunutta päähenkilöä, joka tekee räntäsateessa voimattoman näköisesti lumitöitä pienellä lapiollaan. Tunnelma on pysähtynyt ja väsynyt. Äänimaailma ja kaikki kuvassa oleva tukevat tätä tunnelmaa.

SPEAK: "Onko voimaton olo? Tuntuuko joskus, että pienet lisävoimat olisivat tarpeen? Ei hätää, sillä ystävämme Teräs Lehmä tuo sinulle avun!"

Piirretty Teräs Lehmä lentää päähenkilön luokse ja ojentaa tälle yhden pullollisen ihmejuomaa. Teräs Lehmä lentää tiehensä ja hahmo juo Muu-maidon.

ÄÄNIEFEKTIFANFAARIPLÄJÄYTYS: "Tadatatattadaa ja kapow!!!!" Piirrettyjä salamoita, mansikoita ja säteitä lentelee ympäriinsä.
Katuvalot syttyvät kirkkaiksi, räntäsade lakkaa ja päähenkilö putsaa kuin tuulispää koko korttelin lumesta yhdessä hujauksessa.

Loppuun kaikkien hahmojen esittely piirretyistä tuttuun tyyliin:
Rohkeutta - Hullu Lehmä !!!
Voimaa - Teräs Lehmä !!!
Harmoniaa - Pyhä Lehmä !!!

Muille Muu-maidoille tehdään samalla kaavalla mainoselokuvat, jotka tukevat maidon uniikkia ominaisuutta.

4. Promootio

Kerää viisi Muu-maidon pullonkorkkia ja lähetä ne postitse eteenpäin. Kuoreen tunnus sen mukaan, minkä palkinnon haluaa: Rohkeutta / Voimaa / Harmoniaa.

Kilpailun palkintoina:
Kahden viikon extremebile-loma Lontoossa. (Rohkeus)
Kahden viikon kalliokiipeily-loma Kalliovuorilla. (Voima)
Kahden viikon hemmottelu-loma Intiassa. (Harmonia)

VAIHE 2

Tehtävät, copyt:

Tehtävä 1: Polar AXN300 Outdoor –tietokoneen lanseeraus
Kehitä perusajatus Outdoor-tietokoneen mainoskampanjalle. Perusajatuksen on jollakin tavalla
kommunikoitava ajatus suorituksen optimoinnista.

Ideoi ajatuksen pohjalta kampanjasivuston etusivu. Visuaalisen ratkaisun laadulla ei ole
väliä, perusidea ratkaisee.

Mieti keinoja, joilla saat houkuteltua ihmisiä saitille. Voit käyttää vapaasti haluamiasi mainonnan
ja markkinoinnin keinoja.

Tee esityksestäsi napakka verbaalinen tai visuaalinen esitys.

Tehtävä 2: Hanakossu-mainoksen otsikko
Koskenkorva on perisuomalainen alkoholijuoma. Nyt klassikkoa saa pullon lisäksi myös hanalla
varustetusta pahvikartongista, joka kansan keskuudessa tunnetaan nimellä hanakossu.

Ideoi otsikko oheiseen hanakossumainoksen kuva-aiheeseen.

Myy ratkaisusi molempiin tehtäviin raadillemme.

Tehtävä 1: Polar AXN300 Outdoor –tietokoneen lanseeraus

Ettet hyytyisi loppusuoralle.

Kun liikuntaa harrastava henkilö optimoi liikkumisensa Polar AXN300 Outdoor –tietokoneen avulla, ei hyytyminen pääse yllättämään. Nestehukka, lihaskrampit, pistämiset, ynnä muut tyhmän liikkujan matkakumppanit eivät ole haittana, sillä Polarin hankkinut liikkuja on viisas. Kohderyhmän ihmiset ovat liikunnallisesti aktiivisia ja heillä on pelissä enemmän järkeä kuin tunnetta. Mainokset nähdessään he kokevat ylemmyyden tunnetta siitä, ettei ainakaan heille koskaan kävisi näin. Hehän ovat fiksua porukkaa ja fiksuthan käyttävät urheilleessaan Polar AXN300 Outdoor –tietokonetta. Jos ei vielä, niin ainakin ensi viikolla.



Kuvassa/filmissä/missä vaan teemoina voisivat olla:
- Loppusuoralle nääntynyt juoksija.
- Kotiportilleen hyytynyt sauvakävelijämummeli.
- Vuoren huipun tuntumaan jäätynyt seikkailija.
- Maastopyörän päälle uupuneena kaatunut pyöräilijä.
- Mies nuutuneena naisen päällä sängyssä.
- jne...



Kampanjasivuston etusivu

Kampanjasivustolla ei ole etusivua, eikä liioin takasivua - ainakaan perinteisesti ajateltuna. Sivujen sisältönä on interaktiivinen- ja pelihenkinen seikkailu, joka toki alkaa jostakin ja päättyy johonkin. Kävijälle esitetään ovelasti ja leikkisästi faktaa itse tuotteesta ja kunnosta. Hän joutuu ratkaisemaan erilaisia tehtäviä ja vastata kysymyksiin päästäkseen eteenpäin. Aiheet liittyvät kuntoiluun, ihmiskehoon, harrastuslajeihin sekä Polar AXN300 Outdoor –tietokoneeseen. Seikkailun edetessä pelaajalle esitellään laitteen kaikki ominaisuudet ja mahdollisuudet. Lisäksi kävijä suorittaa kuntotestin, mikä paljastaa testattavan tämänhetkisen kunnon. Suorituksen optimointi - ja sen positiiviset vaikutukset - ovat pelin kantavia teemoja. Pelin läpi päästyään pelaaja voi osallistua arvontaan, missä palkintona on viikon matka Ateenan Olympialaisiin kahdelle, sekä henkilökohtaisen kuntovalmentajan palvelut vuodeksi.

Houkuttelukeinot sivustolle

Televisio- ja printtimainoksissa houkutellaan ihmisiä saitille kuntotestikilpailun avulla.

Olisitko sinä kestänyt loppuun saakka?
Osallistu kunnon kilpailuun osoitteessa: www.loppusuora.com
Voit voittaa viikon matkan Ateenan Olympialaisiin kahdelle, sekä henkilökohtaisen kuntovalmentajan palvelut vuodeksi.

Tämän lisäksi massiiviset kampanjoinnit/osallistumiset urheilutapahtumiin, urheiluliikkeisiin, liikunnanharrastuspaikkoihin, televisioon/elokuviin, jne...
Välineinä product placement, sponsorointi, julisteet, tarrat, happeninkien järjestäminen, tapahtumamarkkinointi, Polar-energiasuklaapatukan lanseeraus ja promotointi jne...

Tehtävä 2: Keksi otsikko annettuun kuva-aiheeseen

Kansa tulee ihastumaan hanalliseen laatikkokossuun enempi kuin mäyräkoiriin ikinä.



 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Aamulehti
Tehtävä:

Ulkomainoskampanjan suunnittelu ja toteutus

Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Raija Kurkilahti, Sari Sarkola, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, "Lukemista varten" -slogan, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 
 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Aamulehti
Tehtävä:

Tv-mainoskampanjan suunnittelu

Tuotantoyhtiö: Film Magica
Ohjaaja: Miikka Lommi
Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Raija Kurkilahti, Sari Sarkola, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, käsikirjoitusten perusidea

 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Aamulehti
Tehtävä:

Tv-mainoskampanjan suunnittelu

Tuotantoyhtiö: Nitro
Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Raija Kurkilahti, Sari Sarkola, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, graafinen suunnittelu

 

Työnantaja: SEK & Grey
Asiakas: Paulig
Tehtävä:

Luova ratkaisu Inspired by... -lähestymistavalle (ei julkaistu)

Oma rooli: Luova suunnittelu ja graafinen suunnittelu

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: Kisko-yhtye
Tehtävä:

CD:n kansien suunnittelu ja toteutus

Oma rooli: Luova suunnittelu, valokuvaus, kuvankäsittely, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Troax
Tehtävä:

Mainoskonseptin suunnittelu (ei julkaistu)

Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, graafinen suunnittelu

 

Työnantaja: SEK & Grey
Asiakas: Ferrosan
Tehtävä:

Mainoskonseptin suunnittelu Benecol kapseleille

Oma rooli: Idean kehittely tuotteiden esillepanoon apteekeissa

 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Gardner Denver
Tehtävä:

Asiakaslehden taittomallin suunnittelu

Luova tiimi: Vesa Pesonen, Pekka Rintamäki, Sami Korhonen
Oma rooli: Graafinen suunnittelu, taitto ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: Kuvitteellinen
Tehtävä:

Mainoskekkailua arkipäivän iloksi

Oma rooli: Luova suunnittelu, graafinen suunnittelu

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: jana-yhtye
Tehtävä:

CD:n kansien suunnittelu ja toteutus

Oma rooli: Kuvankäsittely, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: .kraka-yhtye
Tehtävä:

Logon suunnittelu (ei toteutettu)

Oma rooli: Graafinen suunnittelu

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: Aeroflop-yhtye
Tehtävä:

Logon facelift ja CD:n kannet

Oma rooli: Bassonsoitto, logon muotoilu, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Tampereen mainonnanviikko 2004
Tehtävä:

Mainoskonseptin ja graafisen ilmeen suunnittelu, printtimainonta

Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, valokuvaus, kuvankäsittely, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Adsek
Asiakas: Insinööritoimisto Enmac
Tehtävä:

Taskukokoinen esite

Luova tiimi: Kimmo Leppänen, Sami Korhonen
Oma rooli: Luova suunnittelu, graafinen suunnittelu ja painovalmiin aineiston valmistaminen

 

Työnantaja: Freelancer
Asiakas: Unicef ja Nelonen
Tehtävä:

TV-mainos mediakasvatuskampanjaan (kilpailu, ei julkaistu)

Oma rooli: Luova suunnittelu

Bileet maan alla (spotti synopsis)

On syksyinen ja hämärä perjantai-ilta. Kuvassa näkyy yli 25-vuotiaita ihmisiä jonottamassa rähjäisen näköiseen underground-baariin. Tunnelma on ahdistava. Pari neonvaloa välkkyy ja kipinöi epäkuntoaan. Ihmiset ovat likaisia tummissa vaatteissaan ja mieliala on negatiivisesti latautunut. Joku rikkoo pullon ja toinen sättii seuralaistaan.

Kuva kulkee jonon hänniltä kohti ovea ja portsaria. Ovella on sisään menossa n. 10-vuotias tyttö vaaleanpunaiseen kesämekkoon pukeutuneena, vaaleat hiukset palmikoille. Portsari irvistää tytölle ja murahtaa: "Sekaan vaan" ja näin tyttö astuu sisään räkälään.

Ruutuun spiikki/teksti:
Suhtaudutko sinä samalla tavalla tv-ohjelmien ikärajasuosituksiin?

Autoilua juhannuksena (spotti synopsis)

On juhannusilta ja poliisit suorittavat ratsiaa maantien varrella. Ilma on lämmin ja aurinko paistaa taivaanrannalla. Tunnelma on leppoisa ja rauhallinen. Eläkeläismies puhaltaa nollat ja jatkaa matkaansa punaisella pikkuautollaan. Nuori perhe pysähtyy tienreunaan 90-luvun farmarillaan. Keski-ikäinen äiti hymyilee ratin takana ja juttelee poliisin kanssa mukavia puhallustestin yhteydessä. Nollat puhallettuaan myös he jatkavat matkaa.

Seuraavaksi tien reunaan hiljentää uusi, kiiltävä, kalliimman hintaluokan auto. Ratin takana istuu yksin tummaan pukuun ja valkoiseen kauluspaitaan pukeutunut 7-vuotias tyylikäs poika. Poliisi ojentaa ystävällisesti alkometrin ja poika puhaltaa siihen reippaasti. "Nolla promillea" -tokaisee poliisi ja toivottaa pojalle turvallista matkaa. Auto kaasuttelee matkoihinsa kohti auringonlaskua.

Ruutuun spiikki/teksti:
Suhtaudutko sinä samalla tavalla tv-ohjelmien ikärajasuosituksiin?